از دست رفتن آب بدن با این مواد غذایی | تغذیه سالم

از دست رفتن آب بدن با این مواد غذایی

مصرف بیشتر از اندازه قهوه از دست دادن آب بدن رو زیاد می کنه

کم آبی بدن مخصوصا در فصل تابستون موضوعی بسیار مهم حساب می شه و ممکنه حتی کار به بستری شدن در بیمارستان یا خونه نشین شدن بکشه.

قسمت بزرگی از بدن آدم رو آب تشکیل میده و از این رو، حفظ سطوح مناسب آب بدن از اهمیت خاص ای برخورداره. در کنار انجام فعالیتای جسمی و تعریق که می تونه به کم آبی بدن منجر شه، مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنیا هم می تونه بدن رو با کم آبی شدید مواجه سازه.

نوشیدنیای انرژی زا

خیلیا، مخصوصا نوجوانان و جوانان، واسه افزایش انرژی خود به مصرف نوشیدنیای انرژی زا روی میارن و فکر می کنن این کار به بهتر شدن کارکرد اونا کمک می کنه، در شرایطی که آب لازم بدن رو هم تامین می کنه. اما مصرف بیشتر از اندازه نوشیدنیای انرژی زا می تونه نتیجه ای برعکس به همراه داشته و در آخر با کم آبی بدن مواجه شید. نوشیدنیای انرژی زا از محتوای قند بالایی بهره مند هستن که فشار اسمزی بالا در روده بوجود میاره و موجب کاهش آب می شه. در بعضی موارد، مصرف نوشیدنیای انرژی زا می تونه موجب اسهال اسمزی هم شه.

رژیم غذایی کم کربوهیدارت

شاید اولین چیزی که در مورد کاهش وزن به شما پیشنهاد شه، دنبال کردن یه رژیم غذایی کم کربوهیدارت باشه. با این وجود، افراد خیلی از این موضوع آگاه نیستن که این رژیم غذایی سالم می تونه موجب کم آبی بدن شه. اگه رژیم غذایی شما بیشتر از مواد غذایی کم کربوهیدارت و سبزیجات تشکیل شده باشه می تونه از دست دادن آب بدن رو تشویق کنه چون مواد غذایی کم کربوهیدارت معمولا از محتوای پتاسیم بالا بهره مند هستن. اگه مصرف کربوهیدارت خود رو کاهش می دید، افزایش مصرف آب روزانه رو یادتون نره.

 

مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنیا می تونه بدن رو با کم آبی شدید مواجه سازه

رژیم غذایی با پروتئین بالا

یکی دیگه از دلایل شایع کم آبی بدن آدم دنبال کردن یه رژیم غذایی پر از پروتئینه. اگه می خواید از کم آبی بدن پیشگیری کنین، مصرف پروتئین باید همگام با نسبت مناسب کربوهیدارت به پروتئین زیاد شده باشه. از مصرف نوشیدنیای پروتئینی غلیظ هم باید دوری شه.

آبلیمو

آبلیمو فواید سلامت مختلفی رو ارائه می کنه؛ با این وجود، اگه در مصرف اون زیاده روی کنین می تونه اثری ادرارآور در بدن داشته باشه، که به معنی تکرر ادرار است و می تونه به کم آبی بدن منجر شه. در شرایطی که اضافه کردن آبلیمو به یه لیوان آب گرم یا فنجون چای سبز می تونه فواید سلامت زیادی رو به همراه داشته باشه، اما یادتون باشه که میونه روی در مصرف عامل کلیدی حساب می شه.

قهوه

قهوه یکی از نوشیدنیای محبوب در دنیاس که از اثر ادرارآور برخورداره. مصرف بیشتر از اندازه قهوه از دست دادن آب بدن رو زیاد می کنه و به تشکیل کم آبی، سردرد و نشونه های دیگه منجر می شه. در حالت ایده آل، مصرف کافئین شما در روز نباید از ۱۱۰ میلی گرم تجاوز کنه.

غذاهای شور

مصرف بالای سدیم می تونه در تعادل آب بدن مشکل بسازه و هم اینکه به کم آبی بدن منجر شه. نمک جاذب رطوبته و هم اینکه می تونه به احتباس آب و نفخ منجر شه. غذاهای کم ارزش مانند فست فود و چیپس از محتوای نمک بالایی بهره مند هستن و مصرف بیشتر از اندازه اونا می تونه کم آبی بدن رو موجب شه.

غذاهای سرخ شده در روغن زیاد

پس از خوردن غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شدن متوجه احساس خشکی در گلو و هم اینکه تشنگی زیاد خود شدین؟ در شرایطی که دوری از مصرف بیشتر از اندازه غذاهای سرخ شده در روغن زیاد و فواید سلامت این اقدام جای حیرت زدگی نداره، دلیل دیگری که می تونه واسه کاهش مصرف اونا مورد توجه قرار بگیره اینه که موجب کم آبی شدید بدن آدم می شن.

جمع آوری : iranstyle.ir

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *