از دست رفتن ویتامین c با کباب کردن گوجه فرنگی | رژیم غذایی

از دست رفتن ویتامین c با کباب کردن گوجه فرنگی

از دست رفتن ویتامین c با کباب کردن گوجه فرنگی 

ویتامین c در اثر گرما دادن از بین میره و گوجه فرنگی که منبع بسیار عالی از این ویتامینه در صورت کباب شدن هیچ ویتامینی نداره. بیشتر ما ایرانیا عادت داریم کنار شکلای جور واجور کباب، سبزیایی مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز یا دلمه ای و قارچ هم کباب کنیم.

کباب کردن سبزیا خوبیا و بدیایی داره. مثلا سبزیایی مانند گوجه فرنگی که دارای ویتامین C تقریبا زیادی هستن، در اثر گرما دیدن، مقداری از ویتامین خود رو از دست میدن چون ویتامین C حساس ترین ویتامین نسبت به حرارته.

ضمن اینکه گرما دادن ملایم سبزیا باعث از بین رفتن آلودگی و میکروبای احتمالی موجود در اونا هم می شه. سبزیایی مانند گوجه فرنگی و قارچ، جزو خوراکیای خیلی کم کالری هستن که مصرف اونا به صورت خام، بخارپز یا کبابی در کنار غذاهای جور واجور، خیلی خوبه

معمولا مصرف سبزیای خام پیشنهاد می شه اما وقتی که قارچ با روش کبابی یا بخارپز گرما می بینه، پروتیینای اون واسه بدن قابل هضم تر می شه. پس بهتره قارچ رو قبل از مصرف کمی گرما بدین. البته اگه قراره قارچا رو قبل از مصرف کمی گرما بدین. البته اگه قراره قارچا رو کباب کنین، باید اونا رو تا حدی که لایه رویی شون مشکی نشه، گرما بدین و بذارین بافت قارچ فقط کمی نرم شه

این گرما دهی ملایم واسه تموم سبزیا مطرحه اما بعضی افراد سبزیایی مانند گوجه فرنگی رو به اندازه ای گرما میدن که پوست رویی اون به طور کامل مشکی می شه. اگه این اتفاق واسه گوجه یا فلفل بیفته، باید پوست رویی و مشکی اونا رو قبل از مصرف جدا کرد

یافته های بعضی از تحقیقات نشون میده احتمال سرطان زا بودن قسمتای سوخته مواد غذایی که در اثر کباب کردن تغییر رنگ دادن، هست. هرچه اندازه سوختگی مواد غذایی بیشتر باشه، احتمال سرطان زا بودن اونا هم بیشتر می شه. در آخر اینکه روش کباب کردن مواد غذایی، به شرطی که گرما ملایم باشه و ماده غذایی نسوزد، جزو روشای پخت مناسب حساب می شه.

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *