از رژیم لاغری ۵:۲ چه می دانید؟ | تغذیه سالم

از رژیم لاغری ۵:۲ چه میدونید؟

رژیم لاغری ۵:۲

چاق نشدن در طول تعطیلات اراده فولادین و سبک زندگی دقیق و عادتای غذایی متناسبی می خواد که خیلی از ما هیچ کدوم شون رو نداریم و در نتیجه وقتی روی ترازو میریم از دیدن عقربهایی که بالا و بالاتر می رن، به لرزه می افتیم.

، با این حساب طبیعیه که دنبال روشای ساده و سریع واسه کاهش وزن باشیم. یکی از این جدیدترین برنامه های غذایی محیر العقول رژیم ۵:۲ه. شما تا حالا چیزی درباره این رژیم شنیدین؟ می خوایم نگاهی به نظرات موافقان و مخالفان این رژیم جدید بندازیم و ببینیم که کفه ترازو در کدوم سمت سنگین تره.

۵:۲ چه میگه؟

تقریبا یه سال پیش بود که کتاب رژیم ۵:۲ وارد بازار جهانی کتاب شد و از اون موقع تا امروز جزو پرفروش ترین کتابای سایت آمازون قرار داشته. به لطف اینترنت این رژیم در ایران هم به سرعت پخش شد و هرچند هنوز به اندازه رژیم کانادایی، اتکینز و… مشهور نشده .

اما خیلیا هستن که تا الان این برنامه غذایی رو امتحان کردن، پس اصلا عجیب نیس اگه در مهمانی یا محل کار با خانوما و آقایانی رو به رو شیم که با تصویر یه ماه پیش شون شدیدا فرق کردن و به سرعت در حال لاغرشدن هستن و هرچند روز یه بار مجبورند از بقیه به خاطر بوی بد دهن یا بدن شون معذرت خواهی کنن و توضیح بدن که رژیم ۵:۲ گرفتن، در حالی که تا همین چند روز قبل اونا رو می دیدید که داشتن یه ظرف لازانیا همراه سس سفید و پنیر می خوردند!

اگه چارده ماه پیش رو در دنیای بدون اینترنت گذرونده باشین، بهتره بدونین که رژیم کاهش وزن سریع ۵:۲ یه جور برنامه غذاییه که کالری مصرف فرد رو به مدت دو روز در هفته شدیدا پایین می آورد و فرد در این دو روز در شرایط ناشتایی هست، در حالی که باقی هفته می تونه برنامه غذایی عادی خود رو داشته باشه. می بینین، اصول این رژیم اون قدرها سخت نبوده و البته باب میل افراد خوش اشتهاست، چون به نظر می رسه فقط باید یه سوم از ماه رو رژیم بگیرن. ، چی از این بهتر؟

پایه رژیم ۵:۲

باقی موندن در شرایط ناشتایی واسه چندین ساعت پشت سر هم، از صدها سال پیش تا الان رواج داشته. مثلا می گن که افلاطون واسه اینکه جسم و فیزیک بهتر، سالم تر و کارآمدتری داشته باشه، روزه می گرفته و از مارک تواین هم نقل شده که «کمی گرسنگی واسه یه مرد مریض معمولی از هر دوا و درمانی یا دکتری، بهتره.»

رژیم ۵:۲ هم برهمین پایه بوجود اومده و دکتر والتر لونگو، زیست شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی یکی از طرفداران اون هستش. اون بیشتر از بیست ساله که درخصوص اثرات روزه داری بر موجودات زنده- از مخمرها گرفته تا آدم- تحقیق می کنه. جالبه که صنایع دارویی یا صنعت بزرگ و پرقدرت رژیمای کاهش وزن در دنیا، نه فقط حمایتی از این تحقیقات نمی کنن، بلکه تا حد امکان تلاش می کنن اثرات روزه داری بر سلامت رو کم رنگ کنن، اما درعوض دولتا و سازمانای خیریه مقابله با سرطان و بیماریای طولانی از طرفداران جدی این پژوهشا هسند.

در رژیم ۵:۲ فقط کافیه دو روز در هفته کمتر از ۵۰۰ کالری غذا بخورین و غذاهای مصرفی تون هم شامل سفیده تخم مرغ آب پز شده، شکلای جور واجور سوپ سبزیجات رقیق، سبزی خام و سالاد، چای و قهوه بدون قند و شکر، یه یا دو واحد گوشت بدون چربی مانند گوشت سینه مرغ یا ماهی باشه که بخارپز شده یا کباب شده. اگه بتونین در این دو روز دندون روی جگر بذارین و بیشتر از ۵۰۰ کالری غذا نخورین (این عدد واسه آقایون حدود ۶۰۰ کالریه)، باقی روزای هفته آزاد بوده و می تونین هرچه قدر که دل تون خواست کالری استفاده کنین. کمی بهتر از اون هستش که واقعی به نظر برسه، مگه نه؟

روزه داری ما رو لاغر می کنه؟

از اونجا که در شرایط روزه داری کالری مصرف نمی کنین، بدن تون بعد از مصرف ذخیره گلیکوژنی (قندی) در کبد، شروع به سوزوندن ذخایر چربی می کنه که واسه روز نکنه نگه داشته. واسه همینه که این رژیم بهتر از خوردن حجم کم غذا در طول روز جواب میده و بیشتر می تونه شما رو لاغر کنه.

مطالعه ای که لانگو روی موشا انجام داده، نشون میده، اگه این موجودات بین دو روز ناشتایی، به اندازه کافی ذره خواری داشته باشن، بازم می تونن لاغر شن چون همه کالریای دریافتی از این ذره خواریا رو می سوزونن. البته تحقیقات روی آدما در این مورد بازم ادامه داره ولی لانگو عقیده داره که یافته های به دست اومده، در مورد آدم هم صدق می کنه.

با این حال مخالفان رژیم ۵:۲ فکر می کنن ذره خواری و ناشتاماندن به مدت طولانی نه فقط به کاهش وزن کمک نمی کنه، بلکه عادت غذایی سالمی هم نیس و می تونه در درازمدت به سلامت بدن آسیب بزنه.

بد نیس این نکته مهم رو هم بدونین که منظور لانگو و همکارانش از ذره خواری، اصلا ناخنک زدن به فست فودها و تنقلات ناسالم نیس، چون این نوع مواد جذایی واسه مغز اعتیادآور هستن و می تونن شما رو معتاد کنن، با اینکه معتاد به غذا! البته دلایلی هم هست که نشون میده ناشتا موندن در مدت طولانی، میل به غذا خوردن رو در افراد کاهش داده و باعث می شه که هوسای عادی غذایی کمتر سراغش بیاد. البته در این مورد الگوهای تغذیه ای، اندازه متابولیسم یا سوخت و ساز بدن فرد و… هم نقش مهمی رو اجرا می کنن.

امتیازات رژیم ۵:۲

مدافعان رژیم ۵:۲ فکر می کنن محدودکردن کالری دریافتی روزانه می تونه امتیازات زیر رو واسه فردی که رژیم رگفته به دنبال داشته باشه:

۱- عمر طولانی

۲- کاهش خطر بیماریای قلبی و عروقی، سکته و سرطان

۳- به تاخیر انداختن پیری و کاهش کلسترول کامل و کلسترول بد خون و هم پایین آوردن قند خون

۵:۲ و بهبود کارکرد مغز

مارک ماتون، سرپرست پژوهشگاه علوم اعصاب در مرکز ملی تحقیقات سالمندی در بالتیمور، عقیده داره رژیم ۵:۲ در کنار همه فایده هایی که به اون نسبت داده می شه، می تونه به بهتر شدن کارکرد مغز کمک کنه. اون میگه این رژیم در کنار بقیه رژیمای کتوژنیک (رژیمایی که برپایه محدودیت مصرف کربوهیدرات، افزایش مصرف پروتئین و چربی استواره) دوستدار مغز حساب می شن.

مکانیسمی که به وسیله محققان این مرکز پیشنهاد شده، اینه که با پیروی کردن از این برنامه های غذایی، سوخت جایگزینی واسه مغز پیدا شده و با ایجاد یه استرس اکسیداتیو ناچیز، کارایی سلولای مغزی واسه جبران آسیبای اکسیداتیو به DNA سلول بیشتر می شه. علاوه بر این رژیم ۵:۲ می تونه مغز رو برابر بیماریای به وجود اومده به وسیله افزایش سن مانند پارکینسون یا فراموشی هم بیمه کنه.

رژیم ۵:۲ و سلامت کلیوی

یکی از امتیازات دیگری که به رژیم ۵:۲ نسبت داده می شه، تاثیر این برنامه غذایی بر سلامت کلیه ها و دستگاه ادراری است. مدافعان این رژیم می گن برنامه غذایی ۵:۲ با دو روز ناشتایی دادن به بدن، باعث می شه که سطح ماده ای به نام عامل IGF 1 کاهش پیدا کرده و در نتیجه وضعیت کلیه ها بهتر شه.

این ترکیب یه جور عامل زیستیه که در روند رشد دخالت داره و از نظر ساختاری مثل انسولینه و بدن به طور طبیعی اونو تولید می کنه. هرچند که بعضی کارشناسان کلیه ادعای موافقان رژیم ۵:۲ رو واسه تاثیر این برنامه بر سلامت کلیه ها رد کرده اون می گن گرسنگی دادن به بدن و بودن در حالت ناشتایی نمی تونه تاثیری بر عامل IGF 1 داشته باشه.

دلیل مخالفت کارشناسان با رژیم ۵:۲ چیه؟

درسته که رژیم ۵:۲ در مدت زمان کوتاهی که از عمرش میگذره، بسیار معروف شده و هواخواه پیدا کرده، اما بعضی از کارشناسان تغذیه، قلب عروق و کلیه از مخالفان جدی این برنامه کاهش وزن نوظهور هستن و واسه ردکردن این رژیم دلایل متفاوتی دارن که در ادامه بعضی از اونا رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.

۱- رژیم ۵:۲ و حریص شدن به خوردن

مخالفان رژیم ۵:۲ واسه رد کردن این رژیم می گن که واسه گرفتن این رژیم باعث محدودیت مصرف گروه های غذایی خاصی واسه دو روز در هفته شده و تعادل و تناسب برنامه غذایی فرد رو به هم می زنه، پس می تونه در بلندمدت باعث گرسنگی غیرعادی و حریص تر شدن فرد نسبت به غذا شه که این مسئله خطر چاقی و اضافه وزن رو هم بالا می بره.

۲- رژیم ۵:۲ کوتاه مدته

یکی دیگه از دلایل مخالفت با رژیم ۵:۲ اینه که فرد نمی تونه در دراز مدت به این رژیم معتقد بمونه و با اینکه در کوتاه مدت عملیه، اما نمیشه اونو به یه سبک زندگی نا تموم تبدیل کرد، پس فرد بعد از یه مدت برنامه غذایی خود رو رها کرده و دوباره به عادات غذایی ناسالمش برمیگرده و دوباره چاق می شه.

۳- نبود تعادل کالری دریافتی

از نظر مخالفان رژیم ۵:۲ نبود تعادل در کالری دریافتی که پایه این برنامه غذایی رو تشکیل میده، باعث می شه که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و مقابل بعضی از بیماریا بی دفاع شه. به گفته این کارشناسان کمترین اندازه انرژی ای که بدن باید در طول روز دریافت کنه، حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ کالریه و حتی اگه واسه دو روز در هفته این اندازه رو نصف کنین و به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برسونین، بافتای جور واجور بدن دچار آسیب شده و گرسنگی طولانی گریبان تون رو خواهدگرفت.

۴- فشار به سیستم قلب و عروق

گرسنگی و پرخوری متناوبی که رژیم غذایی ۵:۲ پیشنهاد می کنه، یکی از عوامل موثر بر افزایش فشار به سیستم قلبی و عروقیه که در درازمدت می تونه منتهی به تنگی نفس و تپش قلب شه./ مجله همشهری تندرستی

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *