از رژیم پالئو چه می دانید؟ | تغذیه سالم

رژیم پالئو امروزه خیلی طرفدار داره و با این سوال شروع می شه که آدمای اولیه چی می خوردند؟

نبض ما– رژیم پالئو به نام رژیم غارنشینی، رژیم غذایی اولیه، رژیم غذایی عهد حجر و رژیم غذایی شکارچی هم شناخته می شه. رژیم پالئو روی غذاهایی تمرکز کرده که آدمای شکارچی اونو جمع آوری می کردن و می خوردند: میوه ها، سبزیجات، گوشت، غذاهای دریایی و آجیل.

دکتر لورن کوردین، استاد علوم و تحقیقات ورزش در ایالت کلرادو میگه و نویسنده کتاب رژیم پالئو در این باره میگه: «با پیروی از این دستورالعملای تغذیه، ما رژیم غذایی خود رو با فشارهای تکاملی که ژنتیک فعلی ما رو شکل دادن، منطبق می کنیم که به طور مثبت بر سلامت ما اثر میذاره.»

اون میگه این رژیم غذایی باعث کم شدن اندازه گلیسمیک بدن، بدست اومدن نسبت سالم اسیدهای چرب اشباع شده و غیر اشباع شده، افزایش مصرف ویتامین و مواد مغذی و در برگرفتن تعادل مطلوب پروتئین، چربی و کربوهیدرات می شه.

کارشناسان در مورد امتیازات اونم نظر نیستن

در واقع امتیازات سلامت رژیم پالئو اثبات نشده. کریستوفر اوچر، پژوهشگر مرکز تحقیقات تغذیه ای چاقی در نیویورک  میگه ” اجداد ما از این راه غذا خوردند و خیلی از بیماریای طولانی رو که ما داریم، نداشتن.

اما این بدون معنانیست که خوردن این غذاها باعث این نتیجه شده باشه؛ نتیجه گیری بر این پایه مثل اینه که بگیم ما سه برابر طولانی تر از اجداد پالئوی خود زندگی می کنیم چون که از فست فود استفاده می کنیم! “

با این حال، تعداد کمی از تحقیقات کوچیک تلاش داشتن نشون بدن که رژیم پالئو سالم تره یا خیر.

یه مطالعه کوچیک منتشر شده در مجله Diabetologia نشون داد که به کار گیری این رژیم غذایی در طول ۱۲ هفته قند خون رو بهتر کنه در مقایسه با رژیم مدیترانه ای که اجازه میده دانه ها، لبنیات کم چرب و روغن مصرف شه. اما این سخته که بگیم محققان نتیجه های برابری رو در تحقیقات بزرگتر هم می گیرن یا نه.

چه غذاهایی در این رژیم جای دارن؟

میوه های تازه، سبزیجات تازه، گوشت تازه! رژیم پالئو بر این مبناست که غذاهایی رو که مستقیم از زمین به دست میان استفاده کنیم همونجوریکه آدمای اولیه انجام می دادن.

اونا هیچ دام یا محصول زراعی نداشتن که هر وقت بخوان ازش استفاده کنن، نابراین کوردین پیشنهاد می کنه از حیواناتی که به چه دلیل می کنن و از شکلای جور واجور علفای ارگانیک رو مصرف می کنن، هر زمان که امکان داره، استفاده کنین.

در این صورت محدودیتایی که واسه آفت کش ها، آنتی بیوتیکا و بقیه مواد شیمیایی که در اون زمان نبود، رو میشه به تغذیه خود اعمال کنین.

تحقیقات نشون میده که مردم در دوران پالئو حدود ۳۵ درصد از کالریای خود رو از چربیا، ۳۵ رو درصد از کربوهیدراتا و ۳۰ درصد رو از پروتئین به دشت می کنن.

به کار گیری رژیم پالئو یعنی کنار گذاشتن غذاهای مدرن!

هر چیزی که به صورت جعبه ای، شیشه ای یا کیسه ای میاد باید در رژیم پالئو از اون دوری شه. این بدون معنیه که هیچ غلات چربی، لبنیات و یا نمک اضافه شده و یا حبوبات (از جمله بادام زمینی، لوبیا، عدس و سویا) نباید مصرف شه.

در حالی که سیب زمینی کلا در رژیم غذایی غیرقانونیه، اما میشه به صورت دراز مدت ازش استفاده کرد. هم اینکه عسل واسه شیرین کردن جانشین قند مصنوعی می شه.

امکان پیروی از این رژیم پالئو موجود نیس!

آدمای اولیه گاو و جوجه رو در محیط وحشی دور و بر خود نداشتن. اونا بزکوهی، بوفالو و شاید بعضی از حیوانات که ما هیچوقت از اون خبر نداشتیم و مدتهاس منقرض شدن رو شکار می کردن.

طبق گفته دکتر کتز، گوشت اونا کلا کم چرب بوده و امگا ۳ سالم بیشتری نسبت به گوشت حیوانات امروزی داشته. حتی حبوبات هم در اون موقع بیشتر بود. خیلی از گیاهانی که اون زمان رشد می کردن، امروز هم منقرض شدن، و پس این غیر ممکنه که به طور کامل از برنامه غذایی اونا پیروی کنیم.

غذاهای فرآوری شده رو کنار بذارین، سالم تر بمونین

در حالی که رژیم پالئو به طور کامل مورد مطالعه نیستش، اما امتیازات کاهش غذاهای فرآوری شده در رژیم غذایی واسه شما می تونه بزرگ باشه.

طبق آمار دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، سه چهارم مصرف متوسط سدیم آمریکایی (که تقریبا دو برابر حد نرماله!) از غذاهای فرآوری شده تجاری جفت و جور می شه.

یه مطالعه تغذیه ای عمومی نشون داده که آدمایی که دست کم پنج بار در هفته پختنی می خورن با احتمال ۴۷٪، ده سال بیشتر نسبت به آدمایی که روی غذاهای فرآوری شده تکیه می کنن، زنده می مانند.

نبض ما– مترجم: حسین مقدس زاده

منبع

Health

.

منبع : nabzema.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *