از زبان دندانپزشکان توصیه هایی در مورد دندان هایتان بشنوید | بیماری

 خیلی از افراد مراجعه به دندانپزشک رو فقط به وقتی میندازن که دچار مشکلی در دندونای خود شدن. در حالی که واسه داشتن دندونای قشنگتر و سالم، مراجعه به دندانپزشک واسه انجام معاینه کلی لازمه.

بیشتر مردم بعد از کشیدن دندون دچار مشکل می شن و دوباره به دندانپزشک مراجعه می کنن و دندانپزشکان، ایمپلنت رو پیشنهاد می کنن. هزینه مالی ایمپلنت بسیار بیشتر از آموزش رو پیشگیری یا بازسازی پوسیدگیه. ما خواسته یا ناخواسته راه رو برعکس طی می کنیم؛ یعنی آموزش رو که نقش اول در پیشگیری از بیماریا رو داره، از یاد بردیم. چند سال قبل یکی از تولیدکنندگان ایمپلنت در سوئد به ایران اومد.

اون گفت کشور ما با پیشگیری از پوسیدگی دیگه احتیاجی به ایمپلنت نداره و باید به کشوری مثل شما مراجعه کنیم تا بازار فروش پیدا کنیم.​ این جمله واسه ما تکون دهنده س که هزینه زیادی رو دولت ما فقط به دلیل نبود آموزش درست به کشور دیگری پرداخت کنه. ما بازار ایمپلنت در خارج رو تامین می کنیم.

همه توانایی گذاشتن ایمپلنت رو ندارن

وقتی دندونای ازدست رفته با ایمپلنت جانشین نشه، مشکلات جدیدی واسه بیماران ایجاد می شه. چون دندون رابطه مستقیم با سلامت عمومی بدن داره. فرض کنین مریضی دندون های آسیای یه طرف یا دو طرف رو از دست داده و مجبور به جویدن با دندونای آسیای کوچیک یا دندونای جلوییه.

این آدما به بیماریای گوارشی، سردردهای نامعلوم (که به غلط ممکنه میگرنی، عصبی و… تشخیص داده شه) گرفتار می شن که اصلا هم بهبود پیدا نمی کنه. اگه آموزشای پیشگیری داده می شد مریض دیگه به این مرحله نمی رسید و این همه هزینه اضافی پرداخت نمی کرد. آرتروز، دردهای گردن و… هم از دیگر نشونه های نبود دندانه.

پس چیجوری از پوسیدگی جلوگیری کنیم؟

اولین قدم اینه که عادتای غذایی خودمون رو تنظیم کنیم. در همه مواد غذایی قند هست؛ حتی خردل که یکی از تلخ ترین مواد غذاییه، قند داره. در دهن هممون هم باکتریایی هست که اگه مواد قندی در نزدیکی اون قرار گیرد از ماده قندی اسید تولید می کنه و مینای دندون هم به اون حساسه و بدون هیچ سختی ای در این ماده حل می شه و از بین میره. این روند باعث پوسیدگی دندون می شه.

بهترین عادت غذایی واسه جلوگیری از پوسیدگی دندون کدامه؟

وقتی صبحونه می خورید به مواد غذایی مورد استفاده تون دقت کنین. درون پنیر یا شیر لاکتوز هست. نون از نشاسته ساخته می شه. قرار گرفتن این مواد در دهن فقط ۵ دقیقه فرصت لازم داره که اسید تولید کنه. درجه اسیدی اگه از ۵.۵ پایین تر بیاد و به ۳ یا ۲ برسه می گیم دهن پ هاش (PH) بحرانی پیدا کرده.

این دقیقا همون وقتیه که مینا یا محافظ دندون کم کم حل می شه. بدیش اینه تصور غلط خیلیا اینه که فقط شیرینی و شکلات باعث خرابی دندانا می شه، ولی اینجور نیس. تکرر در خوردنه که باعث اسیدی شدن همیشگی دهن می شه. یعنی اگه نیم ساعت بعد از خوردن صبحونه و موقع جمع کردن سفره دوباره یه تیکه نون رو داخل دهن تون بذارین، دوباره درجه اسیدی دهن رو بالا بردین. هر چقدر بیشتر این کار رو انجام بدین بیشتر محیط دهن رو اسیدی می کنین. بزاق نیم ساعت فرصت داره تا اسید تولیدشده رو خنثی کنه. پس باید به دهن استراحت داد تا بزاق وارد عمل شه و اسید رو خنثی کنه. پس بهترین بهداشت یعنی مسواک زدن همیشگی، کشیدن نخ دندون و… با این روش زندگی تاثیر چندانی نداره.

چند بار در روز غذا بخوریم؟

اگه سه بار در روز و بموقع غذا بخورین سه تا نیم ساعت محیط دهن رو اسیدی کردین. در بقیه ساعات روز بزاق اسید تولیدشده رو خنثی می کنه و درجه PH دهن دیگه اسیدی نیس یا خنثیه یا قلیایی. اگه این اتفاق بیفته تموم املاح معدنی که به طور طبیعی در بزاق هست روی ضایعات ریز میکروسکوپی که بعد از خوردن غذا به وجود اومده می شینه و اونو بازسازی می کنه. یعنی خود بدن به صورت خودکار این کار رو انجام میده. آدمایی که خواسته یا ناخواسته از این قانون پیروی می کنن دیگه دچار پوسیدگی دندون نمی شن.

اگه فردی بیشتر از ۳ بار در روز نیاز به غذا داشت چه؟

کودکان، زنان باردار و شیرده، سالمندان و بیماران نمی تونن فقط سه بار در روز غذا بخورن و نیاز بیشتری به خوردن مواد غذایی دارن. به اونا پیشنهاد می کنیم که صبحونه بخورند، ۱۰ صبح یه وعده بخورن، یه بعدظهر ناهار، ۵ بعدظهر عصرانه و ۹ شب شام بخورند؛ یعنی وعده های غذایی خود رو از سه وعده به پنج وعده برسانند. نتیجه این که طی ۲۴ ساعت فقط پنج تا نیم ساعت محیط دهن رو اسیدی می کنن و بقیه زمان باقی مونده محیط قلیاییه و از دندون مراقبت می کنه.

کسائی هم که عادات بدی دارن و هر لحظه باید دهن شون کار کنه (مثلا در کشوی میز خود کشمش یا دیگه تنقلات رو دارن) می تونن به جای این مواد خوراکی میوه رو جانشین کنن. چون قند موجود در میوه ها اگه در اختیار باکتریا قرار بگیره، باکتریا نمی تونن از این قند واسه تولید اسید استفاده کنن.

پس می بینیم جلوگیری از پوسیدگی خیلی کم هزینه و آسونه. اگه به همین سادگی بتونیم واسه بیماران مهارتای پیشگیری از پوسیدگی دندون رو توضیح بدیم، مطمئن باشین ما هم می تونیم مانند کشور سوئد پوسیدگی دندون رو به صفر یا دست کم برسونیم.

دکتر مجید نوحی

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *